Przejdź do treści

Najlepsze techniki improwizacji na sesjach RPG – triki dla MG

Mistrz Gry w Lochu

Gracze często uważają, że Mistrz Gry musi wszystko starannie zaplanować. Nawet najdrobniejszy aspekt prowadzonej kampanii. W rzeczywistości życie często te plany weryfikuje i wymaga zmiany podejścia. Dlatego tak ważne jest, żeby poznać techniki improwizacji na sesjach RPG (co w sumie przydaje się i poza nimi).

Techniki improwizacji – opanuj sztukę chaosu…

… albo wykorzystaj najpotężniejszą Tajemną Broń Mistrza Gry. Poznaj proste techniki improwizacji, dzięki którym wejdziesz na wyższy poziom RPG. Skorzystasz na tym jako początkujący gracz, ale też doszlifujesz swoje umiejętności doświadczonego weterana, który już niejedną sesję ma za sobą – a jeszcze więcej dopiero czeka!

„Tak, ale…” – słynne pół-otwarcie

Jako Mistrz Gry nie musisz, a właściwie nawet nie powinieneś ograniczać inwencji graczy. Wręcz przeciwnie! Zachęcaj ich, aby kombinowali na wszelkie możliwe sposoby. Unikaj stanowczego nie, gdy bohater chce zrobić coś, czego nie ma w scenariuszu. Zamiast tego użyj dającego wielkie możliwości tak, ale…

Gracz chce oswoić wielkiego, przerażającego, ziejącego ogniem smoka, aby odwrócić losy bitwy? Nie mów nie! Powiedz Tak, ale… i powiedz, co musi zrobić albo jakie przeszkody stoją na jego drodze. W ten sposób podtrzymasz dynamikę gry, postawisz przed uczestnikami sesji RPG nowe wyzwania i zabłyśniesz jako Najlepszy na Świecie Mistrz Gry.

Zasada Trzech Prawd

Gracze mkną jak burza i pokonują kolejne trudności w przerażającym tempie. Przerażającym – dla Ciebie. Zaraz dotrą do miejsca, na które jeszcze nie masz gotowego scenariusza i zaczynasz odczuwać lekką panikę. Nie hamuj graczy. Niech pędzą przed siebie. Możesz rzucić im pod nogi drobne kłody, żeby zyskać na czasie. W tym momencie wymyśl trzy fakty o świecie lub postaciach, dzięki którym dana scena nabierze głębi.

Techniki improwizacji - niebieskie kości RPG na tle karty postaci

Mroczna Puszcza, która miała zostać odkryta dopiero na następnej sesji? Nic prostszego! Chociaż chwilowo masz przed oczami tylko wizję ciemności poprzecinanej drzewami i znudzonymi bohaterami poszukującymi nowych wyzwań, zaraz się to zmieni. Bo co tam może się dziać?

  • Na środku polany rośnie rozświetlający ją kwiat niepasujący do otoczenia. Gdy zostanie zerwany, zerwie barierę ochronną, przełamie starożytne zaklęcia albo zamieni śmiałka w szkaradnego orka. Możliwości jest multum!
  • W lesie znajduje się prastare drzewo przemawiające do wybranych śmiałków (może muszą być spełnione jakieś warunki?).
  • W środku lasu gracze natrafiają na opuszczone leśne królestwo niegdyś zamieszkiwane przez elfy. Co się stało, że zostało opuszczone? Atmosfera zaczyna robić się ciężka…

Bestiariusz

Pamiętaj, że nie wszystko musisz tworzyć od zera. Nie bój się korzystać z gotowych pomysłów na postacie i fantastyczne stworzenia. Korzystaj przy tym śmiało z bestiariuszy. Wplataj w swoje historie pasujące istoty, takie jak np. jednorożce, kitsune czy banshee. Wszystko w zależności od klimatu, w jakim prowadzisz sesję. Takie rozwiązanie pomoże wprowadzić nowe wydarzenia i tajemnice w improwizowanych na szybko scenach. Bo czy gracze nie będą zaskoczeni, gdy spotkają na swojej drodze lisa, który w rzeczywistości okaże się duchem zmieniającym postacie?

Odważnie korzystaj z kości…

… a raczej niech robią to gracze! Niech każdy rzuca, losuje, a Ty mów, jaki los ich spotkał. Wykorzystuj kości RPG, aby gracze również mogli w pewnym stopniu kreować świat wokół siebie. Poprawi to odbiór historii i sprawi, że stanie się ona jeszcze bardziej rzeczywista. Klimat porwie wszystkich.

Gracz rzuca. Wszyscy wstrzymują oddech. Kości toczą się po stole… a Mistrz Gry mówi, że gracz właśnie potknął się o gałąź i spadł z urwiska. Fajnie, nie? Oczywiście mógł też odkryć nową lokację, ukryty skarb, śmiertelną pułapkę albo usłyszał wołanie o pomoc. Kości są super!

Moc wspomnień graczy

Na sesji RPG, ale też poza nią, rozmawiaj z graczami o ich przemyśleniach, spostrzeżeniach i pomysłach. Następnie wykorzystuj to podczas kolejnych spotkań. Każdą myśl dostosowuj do rozgrywki i panującego klimatu. Jeśli gracz opowiada o tym, że boi się pająków, to możesz to wykorzystać podczas sesji. Ale nie tylko lęki dają Ci wielką moc. Są to też wspomnienia, przygody, przeżycia, nadzieje i marzenia. Wszystko to może znacząco wzbogacić tworzony przez Ciebie świat fantasy. Wiele pomysłów przyjdzie na bieżąco podczas rozgrywki. Wykorzystuj to!

Wprowadzenie do otoczenia

Detale są znakomitym sposobem na podkreślenie klimatu i wprowadzenie graczy w odpowiedni nastrój. Opisuj lokacje i wykorzystuj znane historie, mity, legendy i rzeczywiste miejsca. Dzięki temu łatwiej opiszesz ich szczegóły, a przy tym zachowasz spójność. Spraw, by gracze poczuli się jak na prawdziwej wyprawie. Niech ścigają fantastyczne stworzenia pomiędzy ruinami zamków albo odkrywają lasy pełne skrywanych między drzewami sekretów.

Baw się!

Pamiętaj, że improwizacja jest sztuką, która wymaga wyobraźni, odrobiny odwagi, a przede wszystkim praktyki. Kiedy już ją opanujesz, to gwarantuję, że przyniesie ze sobą ogromną satysfakcję. Podejmuj ryzyko i pozwól sobie na spontaniczne decyzje. Bo kiedy, jak nie podczas sesji RPG? To właśnie w ten sposób powstają najbardziej epickie historie, a poznane techniki improwizacji sprawią, że Twoje kampanie nabiorą nowego wymiaru.

Bo w końcu, jak mawiają mędrcy: Nie ma złych pomysłów. Są tylko pomysły, które jeszcze czekają na swój czas.